Waitankung – Csikung

A waitan csikung 1976 óta hozzáférhető. Addig szigorúan őrizték, csak zárt tanítványi körben volt ismert Kínában. A technikákat folyamatosan tesztelték, fejlesztették, kombinálták egymással, a lépések, ütések, ugrások, állások, végtag-lendítések, izomfeszítések, légzőgyakorlatok, önmasszázs-technikák magas színvonalú rendszere alakult ki. Ez az évezredes, kipróbált komplex gyakorlatrendszer a Waitankung csikung, a „100 napos békés taoista kung-fu.

Forrás:
Sárai Gábor-Alternatív mozgás és masszázsterápia -jegyzet
“A waitankung, amelyet békés taoista kungfunak, vagy „Száz nap kung funak” is szoktak nevezni, a csi termelését és felhalmozását sajátos rázó, vibrációs mozdulatokkal éri el. A felhalmozott energiát aztán különböző mozdulatokkal, és az akupresszúrás pontok önmasszázsával oszlatja szét. A gyakorlatsor 12 komplex mozdulatból, illetve a hozzá tartozó bevezető és csi ellazító-szétoszlató mozgásokból áll.
Néhány jellegzetes gyakorlat: kosárlengetés, teknöclégzés, ökölkörzés, nagy darulépés, „a jó termés begyűjtése”, stb. A gyakorlatok során többször számolni kell egytől kilencig, mivel a kínai számmisztika szerint a jang energia az egyes számban születik és a kilencesben gyűlik össze.
A tapasztalatok szerint a waitankung különösen jó hatással van középkorúakra. Ebben az életkorban a jang energiák csökkenése figyelhető meg, amelyet a rendszeresen végzett waitankung gyakorlatok ellensúlyozni tudnak. Terápiás hatása elsősorban ízületi bántalmak, stressz, magas vérnyomás, emésztőszervi panaszok, keringési problémák, fáradékonyság, szexuális zavarok, allergiára való hajlam esetén érvényesül. Jó közérzetet, frissességet biztosít, megszabadít a negatív, zavaró gondolatoktól.
A statikus csikung gyakorlatok (pl. „égtartás”, „vashíd”, „a gyermek Buddhához imádkozik”) során a gyakorló felvesz egy erőteljes izomfeszüléssel járó testtartást, amelyet azonban a lehető leggazdaságosabb izommunkával kell végezni, majd azt rövidebb-hosszabb ideig kitartja. Ezek a gyakorlatok a jóga ászanákhoz hasonlóak.

A csikung fontosabb élettani hatásai:
A tradíció szerint a csikung elsősorban az energiarendszerre hat, és azon keresztül fejti ki hatásait az egyes szervrendszerekre.
Ezeket a hatásokat az utóbbi évtizedekben klinikai körülmények között is vizsgálták és igazolták:
– A keringési rendszer működését gazdaságosabbá teszi. Csökken a szívfrekvencia, miközben nő a
  perctérfogat. A gyakorlatok hatására a test átmelegszik, ami egyebek közt a hajszálerek jobb
  vérellátását jelzi.
– A légzés mélyül, a rekeszizom mozgásának függleges pályája mérhetően megnövekszik, ami a
  hasi szervek vérellátására is jó hatással van. Csökken a légzésfrekvencia, nő a perctérfogat.
  A felvevő gyakorlatoknál a gázcsere a minimumra csökken, és alacsonyabb szintre áll be, mint
  közönséges pihenésnél.
– A gyakorlás során az agy elektromos tevékenységében (EEG) az alfa hullámok dominálnak. Ez a
  relaxált állapot jele. A rendszeres gyakorlás segít az idegrendszer egyensúlyának biztosításában.
– A gyakorlatok (a fekvő gyakorlatokat leszámítva) javítják a testtartást, erősítik a törzs mély
  izmait. A dinamikus gyakorlatok emellett növelik az izomzat teljesítményét, segítik megőrizni az
  ízületek rugalmasságát.
A csikung gyakorlatok jelentős része emellett kifejezett terápiás hatással is rendelkezik. Kínában összegyűjtött klinikai tapasztalatok alapján (Guorui, 1990) a következő betegségek esetében használható eredményesen: magas vérnyomás, gyomor és nyombélfekély, krónikus hepatitis, krónikus emésztési problémák, neuraszténia, krónikus bronchitis, asztma, kismedencei gyulladások, stb.